Ανακοίνωση της ΠΕΣΝΑΤ Χίου:
Η Παγχιακή Ένωση Συνταξιούχων ΝΑΤ, καταδικάζει την απρεπή και προσβλητική στάση του κ. Κικίλια, υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, στους απόμαχους και Μάχιμους της αλμύρας, μιας και δεν τους συμπεριέλαβε στο πρόγραμμα της «φαστ τρακ επίσκεψης» του στην Χίο, που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 18 Ιούλη 2025.
Ποιος θα το πίστευε ότι θα ερχόταν στην Ναυτομάνα Χίο, ο υπουργός Ναυτιλίας και δεν θα είχε στην ατζέντα των συναντήσεών του, και τους Ναυτικούς!!, φυσικά η όλη επίσκεψη του υπουργού στο νησί μας ήταν σε πλήρη μυστικότητα, και καμιά σχέση με τα δημοσιεύματα που έπεσαν στην αντίληψή μας στον Αθηναϊκό τύπο, ανήμερα της επίσκεψής του στην Χίο, που έγραφαν εκτός των άλλων ότι ο υπουργός θα έχει άμεση επαφή με τους κατοίκους του νησιού!!, εννοείται ότι όλα αυτά τα ωραία που γράφονται στα ΜΜΕ, είναι από δελτία τύπου του υπουργείου εμπορικής ναυτιλίας, αλλά άγνωστο γιατί δεν χωρούσε στο πρόγραμμά των συναντήσεών του, μια 10λεπτή συνάντηση με το Δ.Σ του σωματείου μας, ποιος «φωστήρας» άραγε κατήρτισε το πρόγραμμα του??.
Mπορεί να έχουμε καταγράψει δεκάδες προβλήματα που αντιμετωπίζουμε οι απόμαχοι και χήρες συναδέλφων, αλλά στον υπουργό θα του παραδίναμε επιστολή με θέματα που απασχολούν τους εν ενεργεία και απόμαχους Ναυτικούς (ευχόμενοι να μην χανόταν η επιστολή στον δρόμο), και θα συζητούσαμε μόνο για την επαναφορά στο 50% της έκπτωσης των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, η οποία και καταργήθηκε τον Ιούλη του 2013 από τον ανεκδιήγητο, το καλό παιδί των εφοπλιστών και επί δύο φορές υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Βαρβιτσιώτης, ο οποίος λόγω μνημονίων, θεώρησε σωστό να πετάξει έξω τους Συνταξιούχους του ΝΑΤ, από το Άρθρο 32: Εκπτώσεις ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, (Κατηγορίες Προσώπων που δικαιούνται Έκπτωση στους Ναύλους των Ακτοπλοϊκών Πλοίων), με το Φ.Ε.Κ (Φύλλο Ελληνικής Κυβέρνησης) Τεύχος Δεύτερο, Αριθμό Φύλλου 1728 στις 15 Ιουλίου 2013.
Ναι, σωστά διαβάσατε, δεν είναι οφθαλμαπάτη!!, Ήταν το «Μεγάλο» ευχαριστώ του τότε υπουργού για τους απόμαχους της αρμύρας, αλλά που να καταλάβει τι θα πει Ναυτικός, ένας ακόμη εκ των πολλών υπουργών Εμπορικής Ναυτιλίας, που σχετίζεται με την θάλασσα μόνο από κρουαζιέρες στα νησιά.
Από την ημέρα της απόφασης του τέως υπουργού, ήταν πλέον στο «χέρι» των ακτοπλοϊκών εταιρειών να συνεχίσουν εθελοντικά στην έκπτωση των εισιτηρίων στους απόμαχους της αρμύρας, που για τα νησιά του Βορείου Αιγαίου λόγω του μονοπωλίου είναι στο 30%, ενώ σε άλλα νησιά λόγω του ανταγωνισμού η έκπτωση είναι στο 50%.
Δεν θα σταθούμε και δεν θέλουμε να σχολιάσουμε για το προφορικό κάλεσμα του Προέδρου μας από τον Δήμαρχο Χίου, μερικά λεπτά πριν την άφιξη του υπουργού στο Δημαρχείο, κάτι που ευγενικά αρνήθηκε ο πρόεδρος μας, μιας και ήταν φύσει αδύνατον μέσα σε λίγα λεπτά να γίνει «σούπερμαν» για να παραβρεθεί στο Δημαρχείο, και ανάφερε στον Δήμαρχο να ενημερώσει τον υπουργό για την έκπτωση των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, και όπως μάθαμε όταν αναφέρθηκε το θέμα της έκπτωσης των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, ο υπουργός έκανε τον ανήξερο, δεν το γνώριζε, την στιγμή που έχουμε στείλει ήδη δύο επιστολές στο Υπουργείο Ναυτιλίας για το θέμα των εκπτώσεων στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, απαιτώντας για την επαναφορά του 50% με ΚΥΑ, αλλά «δικαιολογείται» να μην γνωρίζει, μιας και ανήκει στην Κυβέρνηση του Πρωθυπουργού που ποτέ δεν γνωρίζει τι γίνεται γύρω του.
Σε παλαιότερες επισκέψεις υπουργών στην Χίο, είχαμε την δυνατότητα να ζητήσουμε συνάντηση με τους εκάστοτε υπουργούς ή και οι ίδιοι να μας καλούν σε συνάντηση, μιας και ήταν γνωστό από ημερών η επίσκεψή τους στο νησί μας, ενώ η προχθεσινή επίσκεψη ήταν κάτω από άκρα μυστικότητα και ολιγόωρη, δηλαδή «χαμογελάστε, ήρθα για μια αναμνηστική φωτογραφία».
Μείναμε έκπληκτοι από τις δηλώσεις του υπουργού, που εν είδει εκπροσώπου της ακτοπλοϊκής εταιρείας, αναφέρθηκε για φθηνά ακτοπλοϊκά εισιτήρια, φαίνεται θα το βλέπει από την δική του οικονομική ευχέρεια.
Όσο για τα σποτάκια που ετοιμάζει για την προσέλκυση των νέων στο ναυτικό επάγγελμα, με μόνο σκεπτικό τα δήθεν «πολλά λεφτά» που παίρνουν οι Ναυτικοί, να ενημερώσουμε τον κ. υπουργό, ότι τα χρήματα που παίρνει ο Έλληνας Ναυτικός δεν ανταποκρίνονται στο ελάχιστο στα όσα προσφέρει στην θητεία του στο κάθε πλοίο, και το σπουδαιότερο ότι είναι ο μόνος εργάτης που βρίσκεται καθόλη την θητεία του στο τόπο εργασίας του.
Μην ξεχνάτε ότι ο ναυτικός μπορεί κατά την διάρκεια ενός ταξιδιού, να περάσει όλες τις κλιματολογικές συνθήκες μέσα σε λίγες μέρες, κάτι που επιβαρύνει την υγεία του, να αναφερθούμε τόσο στην μεταφορά επικίνδυνων φορτίων, στην επικινδυνότητα της εργασίας του, στα έκτακτα περιστατικά ( τραυματισμό, ασθένεια, κ.ά.) που μπορεί λόγω της θέσεως του πλοίου την συγκεκριμένη στιγμή να είναι αδύνατη η διακομιδή του ναυτικού με ελικόπτερο, και να επέλθει το μοιραίο. Οι ώρες εργασίας και οι υπερωρίες ανεξέλεγκτες, για τον ναυτικό δεν υπάρχουν Σαββατοκύριακα και αργίες όταν το πλοίο βρίσκεται στο λιμάνι, αλλά και εν πλω δεν σταματάνε οι βάρδιες τόσο στην γέφυρα όσο και στην μηχανή, ειδικά οι εργαζόμενοι στην κουζίνα δεν έχουν καμία ημέρα ξεκούρασης μέχρι να ξεμπαρκάρουν, το στρες και η πίεση απίστευτη! και όμως εξακολουθεί αυτό το επάγγελμα να μην συμπεριλαμβάνεται στα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα, και οι λόγοι γνωστοί!!.
Δεν ξεχνάμε κι έναν επιπλέον σύγχρονο κίνδυνο εκτός των πειρατικών περιοχών που αντιμετωπίζουν οι Ναυτικοί μας, και έχει να κάνει με τις εμπόλεμες ζώνες, αλλά και περιοχές μεγάλης επικινδυνότητας όπως είναι τα στενά “Bab el-Mandeb” μεταξύ Υεμένης και Αιθιοπίας, και την Ερυθρά θάλασσα, όπου πολύ πρόσφατα θρηνήσαμε την απώλεια αλλοδαπών ναυτικών από χτυπήματα σε δύο Ελληνόκτητα πλοία. Να απαγορευτεί τώρα η διέλευση εμπορικών πλοίων σε θαλάσσιες περιοχές που υπάρχουν πολεμικές συγκρούσεις και τον άμεσο επαναπατρισμό των ναυτεργατών που δεν επιθυμούν να πλέουν σε εμπόλεμες περιοχές.
Να αναφερθούμε στην Ελληνική Σημαία που παραπαίει, και είναι φυσιολογικό μιας και η μηνιαία «αιμορραγία» των μισθών τους είναι ακατάσχετη από την υπερφορολόγηση και την εισφορά υπέρ του ΝΑΤ, άσχετα αν και κανείς δεν γνωρίζει εάν θα πάρουν σύνταξη οι νέοι ναυτικοί μας, και μην ξεχνάτε ότι από αρχές τις δεκαετίας του 1990, σε κάθε νέο Ναυτικό φυλλάδιο που βγαίνει αναγράφεται « Δεν δικαιούμαι ΕΦΑΠΑΞ»!!, όταν σε άλλα κράτη οι ναυτικοί δεν φορολογούνται.
Δεν θέλουμε να επεκταθούμε άλλο να μην γίνουμε και βαρετοί.
Κύριε υπουργέ εμπορικής ναυτιλίας, δώστε λίγη βάση σε αυτά που αναφερθήκαμε, και υποσχόμαστε να επανέλθουμε με περισσότερες πληροφορίες για τα προβλήματα που απασχολούν τόσο τους Μάχιμους όσο και τους απόμαχους της αλμύρας.