Τρίτη, 4 Αυγούστου 2020
28 C
Chios

Social

Με υπόμνημα απαντά ο Στ.Κάρμαντζης στον Κ.Τριαντάφυλλο

Για τα αντιπλημμυρικά στον Καλοπλύτη

Ο Δήμαρχος Χίου, Σταμάτης Κάρμαντζης, απάντησε στον επικεφαλής της Συμμαχίας Αξιών, Κώστα Τριαντάφυλλο, σχετικά με το ζήτημα των αντιπλημμυρικών του Καλοπλύτη.

Στην απάντηση του Δημάρχου επισυνάπτεται υπόμνημα σχετικά με την εκτέλεση του έργου που όπως αναφέρει ο Στ.Κάρμαντζης, έχει κατατεθεί προς το Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και το Τοπικό Συμβούλιο Μνημείων, πριν από το Δημοτικό Συμβούλιο το πρωί της 8ης Μαΐου.

Ο Δήμαρχος αναφέρεται σε «σκόπελους» της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας ενώ εξαπολύει τα πυρά του προς τον Κώστα Τριαντάφυλλο κάνοντας λόγο για έλλειψη συνεργασίας και σύγχρονης αντίληψης.

Αναλυτικά η ανακοίνωση του Σταμάτη Κάρμαντζη:

Καθότι αυτές τις ημέρες το παιχνίδι με τις λέξεις φαίνεται να μονοπωλεί το ενδιαφέρον και τη συζήτηση γύρω από τα αντιπλημμυρικά έργα, περισσότερο μάλιστα και από την ίδια τη σημασία τους για τον τόπο, εμείς προσπερνάμε τις εύλογες  σημασιολογικές, εγκλιτικές, χρονικές και λεκτικές αποχρώσεις των ρημάτων «χάθηκαν», «χάνονται», «ματαιώνονται» και ακόμα αρκετών άλλων λέξεων που επικαλούνται αυτοί που τις επικαλούνται για να εξυπηρετήσουν τις δικές τους σκοπιμότητες και περνάμε στην ουσία, η οποία πιστοποιείται στη βάση τεκμηρίων και όχι ως «έπεα πτερόεντα».

Ως εκ τούτου, παραθέτουμε το υπόμνημα σχετικά με την εκτέλεση του έργου για την αντιπλημμυρική προστασία της περιοχής στο ρεύμα του Καλοπλύτη, το οποίο είχε κατατεθεί προς το Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και το Τοπικό Συμβούλιο Μνημείων, πριν από το Δημοτικό Συμβούλιο το πρωί της 8ης Μαΐου.

Το παρόν έγγραφο αποτυπώνει την προσπάθεια της Δημοτικής μας Αρχής να επιλύσει το σοβαρότατο πρόβλημα και τους σκοπέλους της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας και να προχωρήσει το ομολογουμένως σημαντικότατο έργο των αντιπλημμυρικών, ένα έργο με χρονίζουσες παθογένειες, μπερδέματα και περιπέτειες από τις οποίες είχε περάσει άλλωστε και η προηγούμενη Δημοτική Αρχή και οι οποίες είναι εν πολλοίς γνωστές.

Στο διά ταύτα, λοιπόν, αποδεικνύεται η συμφωνία σημαίνοντος και σημαινομένου στα λόγια του Δημάρχου, ο οποίος αποτύπωσε για ακόμα μία φορά την αγωνία να μην απολεσθεί το σπουδαίο αυτό έργο, χωρίς όμως να σταματά λεπτό από κοινού με τον αρμόδιο Αντιδήμαρχο Τεχνικών Υπηρεσιών, Γιάννη Ξενάκη αλλά και τους υπηρεσιακούς παράγοντες του Δήμου να μάχεται για την υλοποίηση του κομβικού αυτού έργου για το νησί μας.

Η προσπάθεια αυτή, ωστόσο, όπως και όλες όσες καταβάλλονται, ήδη από την πρώτη μέρα ανάληψης των καθηκόντων μας ως Δημοτική Αρχή, φαίνεται όχι μόνο να στηλιτεύεται, αλλά και να υποσκάπτεται από την πλευρά της μείζονος αντιπολίτευσης με κάθε τρόπο. Δυστυχώς, η σύμπνοια και η συνεργασία που προεκλογικά ευαγγελιζόταν ήταν γράμμα κενό και ακόμα χειρότερα ο κ. Τριαντάφυλλος δεν έχει συνειδητοποιήσει  ότι οι εκλογές τελείωσαν, ο λαός έκρινε και τον κατέταξε στην αντιπολίτευση. Θα περιμέναμε, ειδικά από νέους ανθρώπους μία σύγχρονη αντίληψη και πρακτική, την οποία, λυπούμαστε αλλά δεν την έχουμε δει ως τώρα. Ευχόμαστε να αλλάξει αυτή η στάση σύντομα για το συνολικό καλό και όφελος του νησιού μας.

Σε κάθε περίπτωση, εμείς συνεχίζουμε τη δημιουργική πορεία μας,  όπως ακριβώς την έχουμε οργανώσει και χαρτογραφήσει για την πρόοδο και την ευημερία του τόπου μας και των ανθρώπων μας.

Το υπόμνημα:

Θέμα: Υπόμνημα σχετικά με την εκτέλεση του έργου: «Αντιπλημμυρική προστασία περιοχής ρέματος Καλοπλύτη»

Σχετ: Η Α.Π. ΥΠΠΟΑ/ΓΔΑΠΚ/ΕΦΑΧΙ/ΤΒΜΑΜ/296989/211562/2222/17.02.2020

εισήγηση της Εφορείας Αρχαιοτήτων Χίου

Σε συνέχεια του ως άνω σχετικού, ο Δήμος Χίου θα επιθυμούσε να καταθέσει το παρόν υπόμνημα, στο οποίο διατυπώνονται οι απόψεις του σχετικά με την εκτέλεση του έργου του θέματος, με την παράκληση να τεθεί υπόψη των μελών του Τοπικού Συμβούλιο Μνημείων Βορείου Αιγαίου, για την προσεχή συνεδρίαση.

Με το σχετικό η Εφορεία Αρχαιοτήτων Χίου εισηγείται αρνητικά για την κατασκευή του έργου, για τους λόγους που ειδικότερα αναφέρονται σε αυτό και περιληπτικά, σύμφωνα με την τελευταία παράγραφο «…διότι θα αποβεί ζημιογόνο για τις αρχαιότητες που σώζονται κάτω από τα οδοστρώματα και θα αποκαλυφθούν κατά τη διάρκειά του και, κατά συνέπεια, θα επιφέρει άμεση βλάβη στις αρχαιότητες του αρχαιολογικού χώρου της πόλης της Χίου».

Η Υπηρεσία μας θα επιθυμούσε να επισημάνει τα ακόλουθα στοιχεία, με ειδικότερη αναφορά ανά τμήμα κατασκευής του έργου, αλλά και για το έργο στο σύνολό του:

α) Το πιο σημαντικό τμήμα της παρέμβασης είναι η κατασκευή του τμήματος του δικτύου από ελατό χυτοσίδηρο D1400, μεταξύ της οδού Απλωταριάς και του λιμένα της Χίου. Η κατασκευή πρόκειται να ξεκινήσει από την εκβολή και να συνεχίσει προς τα ανάντη, προκειμένου να διασφαλίζεται αποδέκτης κατά την εκτέλεση των εργασιών, σύμφωνα με τη συνήθη πρακτική κατασκευής των δικτύων αποχέτευσης ομβρίων. Το τμήμα αυτό έχει τη δυνατότητα να λειτουργήσει με παροχή της τάξης των 10 κμ/δλ και η συμβολή του στην αποφόρτιση του υφιστάμενου δικτύου ομβρίων είναι τεράστια.

Κατά την εκτέλεση των εργασιών από την εκβολή μέχρι και τον κόμβο 2.10, που βρίσκεται στην οδό Ψυχάρη, δηλαδή για μήκος 175 μ περίπου, δεν αναμένεται η ύπαρξη αρχαιολογικών ευρημάτων, καθώς πρόκειται για περιοχή που βρίσκεται μέχρι τα όρια της παλιάς ακτογραμμής της πόλης της Χίου, αυτή δηλαδή που προϋπήρχε του κεντρικού λιμένα της πόλης που κατασκευάστηκε στο τέλος του 1800. Εξάλλου και στο σχετικό έγγραφο της ΕΦΑ Χίου, δεν αναφέρεται η ύπαρξη αρχαιολογικών ευρημάτων σε αυτό το τμήμα. Για τον ίδιο λόγο, δεν αναμένονται αρχαιολογικά ευρήματα και στο μικρό τμήμα

του δικτύου μήκους 50,0 μ περίπου από HDPE που πρόκειται να κατασκευαστεί στην οδό Κανάρη, μέχρι την εκβολή στο λιμάνι.

Για το υπόλοιπο τμήμα του αγωγού από ελατό χυτοσίδηρο μέχρι την οδό Απλωταριάς, δηλαδή μεταξύ των κόμβων 2.7 και 2.10, μήκους 110 μ, δεν μπορεί να αποκλειστεί η ύπαρξη αρχαιολογικών ευρημάτων. Όμως, με την κατασκευή αυτού του μικρού τμήματος του δικτύου, ακόμα και με ενδεχόμενες δυσκολίες ή καθυστερήσεις από την αποκάλυψη αρχαιολογικών ευρημάτων, θα έχει ολοκληρωθεί το βασικό κομμάτι του έργου, που θα μπορεί να λειτουργήσει και αυτόνομα, λαμβάνοντας τα νερά των οδών  Φιλ. Πασπάτη (δια του υφιστάμενου δικτύου και όσων κινούνται επιφανειακά) και από τους αγωγούς που έρχονται από τις οδούς Στεφάνου Τσουρή και Καλαμπόκα, με αποτέλεσμα να αποφορτίζεται πλήρως ο κεντρικός εμπορικός δρόμος της πόλης της Χίου.

β) Το τμήμα του αγωγού από HDPE διατομής Φ1200 που θα κατασκευαστεί στην οδό Πασπάτη, μεταξύ των κόμβων 2.1 και 2.7, εκτός από την αποστράγγιση των ομβρίων υδάτων της οδού Πασπάτη, λειτουργεί επικουρικά ως προς τον υφιστάμενο αγωγό ομβρίων της οδού Καλοπλύτου, καθώς λαμβάνει μέρος των υδάτων που καταλήγουν στην κεφαλή του νέου δικτύου (κόμβος 2.1) από τις οδούς Αγ. Κυριακής και Ριζαρίου και τα απομακρύνει με το νέο δίκτυο αγωγών. Με βάση τα μέχρι σήμερα ευρήματα που επισημαίνονται στο σχετικό έγγραφο της ΕΦΑ Χίου, είναι πιθανόν κατά την εκσκαφή του τμήματος αυτού του δικτύου να υπάρχουν αρχαιολογικά ευρήματα, τη βαρύτητα των οποίων, η Υπηρεσία μας δεν μπορεί να αξιολογήσει (η οδός Πασπάτη αναφέρεται ειδικότερα στα σημεία 21 έως 25). Από τεχνικής άποψης όμως θα επιθυμούσαμε να επισημάνουμε τα ακόλουθα:

β1) Πριν τη σύνταξη του φακέλου έργου της μελέτης, σε συνεργασία με τη ΔΕΥΑ Χίου, αλλά και κατά την εκπόνηση της προμελέτης, σε συνεργασία με τον ανάδοχο μελετητή, διερευνήθηκαν όλες οι δυνατές εναλλακτικές λύσεις. Σύμφωνα με τους υδραυλικούς υπολογισμούς, η λύση που υιοθετήθηκε είναι αυτή που εξασφαλίζει τη μέγιστη δυνατή παροχετευτικότητα ομβρίων, καθώς διατηρεί το υφιστάμενο δίκτυο της οδού Καλοπλύτου και δημιουργεί ένα νέο που λειτουργεί παράλληλα.

β2) Η τεχνική λύση που προτείνεται (αγωγός ομβρίων από HDPE διατομής Φ1200) προσφέρει ευελιξία και ταχύτητα κατασκευής, καθώς πρόκειται για ελαφρύ υλικό που τοποθετείται στο σκάμμα και επιχώνεται γρήγορα και απαιτεί μικρό εύρος κατάληψης, σε σχέση με άλλα υλικά όπως οι τσιμεντοσωλήνες.

β3) Όπως φαίνεται στο σχέδιο οριζοντιογραφίας 2.1, ο νέος αγωγός πρόκειται να κινηθεί στη διαδρομή του υφιστάμενου αγωγού ομβρίων D600 ο οποίος καθαιρείται (απεικονίζεται με διακεκομμένη γραμμή) και δίπλα στον αγωγό αποχέτευσης ακαθάρτων Φ315, ο οποίος βρίσκεται σε μεγαλύτερο βάθος. Η όδευση αυτή του αγωγού αναμένεται να μειώσει τα αρχαιολογικά ευρήματα, καθώς μέρος της εκσκαφής του σκάμματος έχει ήδη πραγματοποιηθεί στο παρελθόν. Από τον ίδιο δρόμο έχουν διέλθει μέχρι σήμερα και άλλα δίκτυα, σε μικρότερο βάθος, όπως δίκτυο ύδρευσης και δίκτυο ηλεκτροφωτισμού, καθώς και πλήθος κάθετων συνδέσεων των καταστημάτων με το δίκτυο αποχέτευσης.

γ) Όπως και σε κάθε συγχρηματοδοτούμενο έργο, στην πρόταση ένταξης του έργου θα συμπεριληφθεί σχετικό υποέργο, με την απαιτούμενη δαπάνη, ώστε να υλοποιηθούν οι αρχαιολογικές έρευνες. Ως εκ τούτου, ενδεχόμενα αρχαιολογικά ευρήματα θα αποκαλυφθούν και θα αναδειχθούν, κάτι το οποίο δεν θα ήταν εφικτό να υλοποιηθεί χωρίς τους πόρους του συγχρηματοδοτούμενου προγράμματος.

δ) Τέλος, σε ότι αφορά τη σκοπιμότητα της παρέμβασης, επισημαίνουμε ότι η εκτέλεση του έργου αποσκοπεί στην αντιμετώπιση της εκδήλωσης πλημμυρικών φαινομένων στην περιοχή του εμπορικού κέντρου της πόλης της Χίου από το οποίο σε έντονες βροχοπτώσεις διέρχεται επιφανειακά ο μεγαλύτερος όγκος των ομβρίων υδάτων πριν καταλήξει στο κεντρικό Λιμάνι. Η περιοχή κατά τα τελευταία έτη έχει πληγεί αρκετές φορές από πλημμυρικά φαινόμενα, μεταξύ των οποίων και τα πλημμυρικά γεγονότα της 19 Οκτωβρίου 2010 και της 26 Ιανουαρίου του 2015. Όπως αντιλαμβανόμαστε όλοι και έχει γίνει ιδιαίτερα αντιληπτό μετά τα θανατηφόρα πλημμυρικά φαινόμενα που έχουν πρόσφατα συμβεί σε άλλες περιοχές της χώρας, η εκτέλεση των απαιτούμενων αντιπλημμυρικών έργων είναι απαραίτητη για την προστασία της ανθρώπινης ζωής. Περαιτέρω, η πρόσφατη εμπειρία από την επιδημία που αντιμετωπίζουν οι περισσότερες χώρες του πλανήτη, έδειξε ότι η προστασία της ανθρώπινης ζωής πρέπει να αποτελεί βασική μέριμνα της δημόσιας διοίκησης, η οποία οφείλει, προς την κατεύθυνση αυτή, να προβαίνει σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες ακόμα και αν αυτές είναι επαχθείς.

Παρακαλούμε να λάβετε υπόψη τα ως άνω αναφερόμενα στοιχεία και απόψεις του Δήμου Χίου, κατά την εξέταση του ζητήματος κατασκευής του έργου.

Είμαστε στη διάθεσή σας για οποιεσδήποτε πληροφορίες και συμπληρωματικά στοιχεία απαιτούνται.

Ο Προϊστάμενος Δ/νσης Τ.Υ. κ.α.α

Τσαγρής Παντελής Πολιτικός Μηχανικός με Α΄ Βαθμό

Κοινοποίηση

Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού Εφορεία Αρχαιοτήτων Χίου

Τμήμα Βυζαντινών & Μεταβυζ/νών Αρχαιοτήτων & Μουσείων Ναυάρχου Νικοδήμου 1, Αγ. Γεώργιος Κάστρο, 82131 Χίος

Περισσότερα Νέα

Με επιτυχία η εκδρομή της Ένωσης Ομογενών Χίου στα Ψαρά

Η Ένωση Ομογενών Χίου διοργάνωσε με επιτυχία ημερήσια εκδρομή στα Ψαρά το Σάββατο 1η Αυγούστου...

Ν.Νύκτας: «Η Χίος θα λειτουργεί καλύτερα αν διασπαστεί ο ενιαίος Δήμος» (vid)

Το θέμα της διάσπασης του ενιαίου Δήμου Χίου εισάγει με συνέντευξή του στην «Πατρίδα» ο...

Συνεχίζονται τα περιοριστικά μέτρα στην κυκλοφορία στα ΚΥΤ και την τουριστική σύνδεση με Τουρκία (vid)

Παράταση μέχρι τέλος Αυγούστου δόθηκε στον περιορισμό κυκλοφορίας των διαμενόντων στα ΚΥΤ με τον Αντιπεριφερειάρχη...