ΕΡΕΥΝΑ ΔΟΜ: Η ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΝΙΣΧΥΕΙ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

ΕΡΕΥΝΑ ΔΟΜ: Η ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΝΙΣΧΥΕΙ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Δημοσιεύτηκε : 05/11/2018

Η πρόσβαση στη σχολική εκπαίδευση σε τακτική βάση διευκόλυνε τα παιδιά μεταναστών και προσφύγων να γίνουν φίλοι με μαθητές από άλλες χώρες, δήλωσε το 84% των ερωτηθέντων παιδιών που διαμένουν σε ανοιχτά κέντρα φιλοξενίας στην Ελλάδα. Τα αποτελέσματα έρευνας του Διεθνούς Οργανισμού Μετανάστευσης (ΔΟΜ) δείχνουν ότι η ποιότητα των διαπροσωπικών σχέσεων των μαθητών σε συνδυασμό με την ικανοποίηση που λαμβάνουν από την καθημερινή εμπειρία στο σχολείο είναι βασικές προϋποθέσεις για την ένταξή τους στο εκπαιδευτικό σύστημα.

«Μου αρέσει πολύ να πηγαίνω στο σχολείο και το αγαπημένο μου μάθημα είναι τα Αγγλικά, αλλά θέλω να συνεχίσω να μαθαίνω Ελληνικά. Μου αρέσει πολύ η ελληνική γλώσσα», είπε ο 10χρονος Sidad, από το Ιράκ. «Όταν μεγαλώσω θέλω να γίνω διερμηνέας. Δεν έχω φίλους Έλληνες ακόμη. Αλλά πάμε μαζί σχολείο κάθε μέρα και παίζουμε μπάλα στο διάλειμμα», συμπλήρωσε. Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, τα περισσότερα παιδιά μεταναστών και προσφύγων (62%) είχαν παρακολουθήσει μαθήματα στο σχολείο στις χώρες καταγωγής τους. Η συντριπτική πλειονότητα των ερωτηθέντων (84%) ανέφερε είτε ότι έχει ήδη κάνει φίλους είτε ότι αλληλεπιδρά τακτικά με μαθητές από την Ελλάδα ή άλλες χώρες και έχει ενταχθεί ομαλά στο σχολικό περιβάλλον.

Οι μαθητές Γυμνασίου εμφανίστηκαν φανερά πιο συνεπείς, καθώς μόλις το 11% διέκοψε την παρακολούθηση μαθημάτων, σε σύγκριση με το 30% των μαθητών Δημοτικού και το 27% των μαθητών Λυκείου που επέλεξαν να μην συνεχίσουν την παρακολούθηση. Η διακοπή παρακολούθησης μαθημάτων αποδίδεται σε διάφορους παράγοντες, όπως η μετακίνηση οικογενειών σε διαφορετικά κέντρα φιλοξενίας ή διαμερίσματα ανά τη χώρα ή ακόμη και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος Μετεγκατάστασης, που ολοκληρώθηκε τον Μάρτιο του 2018. Ένας ακόμη παράγοντας είναι ότι οι οικογένειες θέτουν ως προτεραιότητα την εξασφάλιση βασικών αναγκών τους, όπως η σίτιση και η στέγαση.

«Είναι ξεκάθαρο ότι η εκπαίδευση αποτελεί το κλειδί για να εγκατασταθούν τα παιδιά μεταναστών και προσφύγων στη νέα τους κατοικία, περιορίζοντας τις πιθανότητες να αισθανθούν αποξενωμένα από το περιβάλλον τους», δήλωσε ο Gianluca Rocco, Αρχηγός της ελληνικής αποστολής του ΔΟΜ. «Ο ΔΟΜ είναι περήφανος που στηρίζει την Ελληνική κυβέρνηση σε αυτή την προσπάθεια διατήρησης της κοινωνικής συνοχής στη χώρα», πρόσθεσε.

Η Simona Moscarelli, υπεύθυνη του προγράμματος στον ΔΟΜ Ελλάδας, εξήγησε ότι η θέληση των παιδιών να παρακολουθήσουν μαθήματα, ακόμη και παρά τις όποιες αντιξοότητες, αποδεικνύει την υψηλή αξία που αποδίδουν οι μαθητές στην εκπαίδευση και την ενσωμάτωση.

«Από την εμπειρία μας διαπιστώνουμε ότι η τακτική παρακολούθηση μαθημάτων αποδεικνύει ότι τα παιδιά θέλουν πραγματικά να μάθουν, να νιώσουν μέρος της κοινότητας και να επιστρέψουν στην κανονικότητα – πόσο μάλλον δεδομένου ότι και η σχολική φοίτηση είναι μια πρόκληση για τα παιδιά και ότι πολλοί γονείς, οι οποίοι στέλνουν τα παιδιά τους σχολείο, δεν θεωρούν ότι θα μείνουν μόνιμα στην Ελλάδα», είπε η Moscarelli.

Κατά τη σχολική χρονιά 2017-2018, ο ΔΟΜ διασφάλισε τη μεταφορά 2.800 παιδιών μεταναστών και προσφύγων με σχολικά λεωφορεία. 73% των μαθητών παρακολούθησε μαθήματα σε Δημοτικά σχολεία, 21% σε Γυμνάσια και 6% σε Λύκεια. Το 56% ήταν αγόρια και το 44% κορίτσια, ενώ η πλειονότητα των παιδιών (91%) ήταν συριακής, ιρακινής και αφγανικής καταγωγής. Η μεταφορά παιδιών μεταναστών και προσφύγων από τα κέντρα φιλοξενίας στα σχολεία χρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο του προγράμματος «Humanitarian and Recovery Support to the Affected Population in Greece» για τη σχολική χρονιά 2017-2018.